Forbudene som ikke hjelper deg

Det finnes to typer forbud: Den frste typen forbud har som ml beskytte deg mot andre, eventuellt andre mot deg. Straffelover mot drap, voldtekt, tyveri og liknende er godt beskyttet innenfor de fleste politiske retninger. Den andre type lover skal derimot ikke beskytte deg mot andre, men mot deg selv. I veldig mange tilfeller brukes slike lover p ulovliggjre en handling fordi man ikke selv har godt av den. Og dermed risikerer man bli dmt av straffelovsparagrafen fordi lovgiverne mener du skader deg selv - en dobbel straff, rett og slett.

Ta for eksempel prostitusjon. Debatten har i lengre tid rast her i Norge, og det ser ut til at vi gr inn mot et forbud for kjp av sex. Dette argumentet springer ut ifra en naturlig holdning fra mange av oss her i landet, nemlig at dette ikke er noen "naturlig" mte handle p. For lse 'problemet' bruker man det enkleste middelet man kjenner til siden etterkrigstiden plankonomi: Forbud.

Jeg tror de aller fleste mennesker vet selv best hva de vil. Selvflgelig klarer vi mennesker aldri ta de absolutt rette valgene for hvordan vi skal leve livene vre, men siden vi alle har s forskjellige ml og tanker, er den med klart best mulighet til velge hva som er best for meg - meg selv. Dette gjelder selvflgelig de prostituerte ogs, og dermed vil jeg gjerne sprre:

Hva har forbudet egentlig gjort med kvinnens situasjon?
Svaret: Fint lite.

Foruten ta fra kvinnen sitt valg i den situasjonen hun var i, slik at hun ikke lenger har denne muligheten til tjene penger p, har du nemlig gjort svrt lite for denne kvinnen. Kun tatt jobben hennes. De fleste prostituerte er oppegende mennesker som vet velge den beste muligheten for seg selv. Derfor m vi anta at nettopp prostitusjon er den beste muligheten.

Dette kan generaliseres til gjelder alle slike lover som tar sikte p beskytte deg mot deg selv. Lovene mener at din oppfrsel skader deg selv, og derfor br man ikke f lov til holde p med det. Det disse lovgiverne glemmer, er at mange i en slik situasjon ofte faller ned p det nest beste alternativet, slik at situasjonen ikke bedrer seg, men gjr det verre for de som menes hjelpe. Det er et stort problem.

7 kommentarer

Sigrun

17.sep.2008 kl.08:43

Nei nei nei. Flertallet av prostituerte er, etter hva internasjonal prostitusjonsforskning viser, ofre for seksuelt misbruk som barn. Det er skadelig for dem fortsette med betjene andre mennesker seksuelt ogs som voksne. Det beste for overgrepsofre er absolutt ikke prostituere seg!

Simen Eide

17.sep.2008 kl.09:59

Sigrun,
jeg har aldri hevdet at det beste for noen er prostituere seg. Derimot m man tenker over at nr noen frst gjr dette, er det kanskje fordi dette er deres beste mulighet i situasjonen de er i. Ved forby prostitusjon vil du i realiteten bare gjre situasjonen verre for kvinnen, siden hun da m velge det "nest beste" valget for henne. Forbud er ikke hjelp.

Sigrun

17.sep.2008 kl.14:21

Seksuelt misbruk av barn er et samfunnsproblem, ikke et privat anliggende. Samfunnet skal derfor tilby dem som sliter med slike traumer behandling (hvilket de nesten ikke gjr i dag) og helst mulighet til utdanne seg og jobbe (om de greier det). Det skal ikke tilby dem prostitusjon. Det er ille nok at samfunnet i s liten grad evner beskytte dem mot misbruk mens de er barn, om det ikke skal svikte dem som voksne ogs. Prostitusjonen gjr faktisk traumene deres enda dypere, dvs er helsedeleggende.

Tor

17.sep.2008 kl.16:00

Helt enig i resonomentene dine, men du glemmer at de fleste prostituerte (har jeg ihvertfall lest flere steder) er traficking-ofre og ikke jobber som prostituerte av fri vilje. Forbud er en mte gjre traficking-markedet mindre. Men er skeptisk til forbud jeg og.

Simen Eide

17.sep.2008 kl.23:46

Seksuellt misbruk av barn er s absolutt ikke et privat anliggende, men s vil jeg heller ikke g s langt som kalle det noe i nrheten av prostitusjon.
Jeg ser derimot ingen motargumenter mot det jeg sier i teksten din. Ikke en gang har du sagt at vi br forby prostitusjon. At samfunnet og mennesker rundt br stille opp i en strre grad, blir en helt annen debatt. Betyr dette at du er enig i forbudssprsmlet?

Tor, vi har allerede lover mot trafficking. Er det ikke bedre hndheve disse enn fengsle prostituerte som ikke skader andre? Om man en gang fant ut at man br fengsle klatrere fordi de klatrer opp fjellveggen, ville jeg ogs blitt fengslet selv om jeg aldri har tenkt klatre veggen. (I tillegg finnes det utallige argumenter for hvorfor et forbud vil gjre situasjonen verre for alle prostituerte, inkludert trafficking-ofre)

Sigrun

18.sep.2008 kl.01:33

Til din frste setning: Prostitusjon er ofte en konsekvens av seksuelt misbruk i barndommen, alts en senskade.

Ja, jeg er selvsagt for kriminalisering av horekunder, fordi de delegger andre menneskers helse.

Dessuten pvirker prostitusjon likestillingen negativt, den gjr at menn fr et forkvaklet syn p kvinner. Jeg har ikke tall p hvor mange ganger jeg har blitt spsurt ute p byen om jeg er "profesjonell". En svensk organisasjon av prostituerte, PRIS - Prostituerades Rtt/Revansch I Samhllet, er ogs motstandere av at Sverige skal avkriminalisere sexkjp. De vil synliggjre sexkjperen og samfunnsstrukturene prostitusjonen skjer innenfor. De er motstandere av legalisering, fordi de vil hindre at nye kvinner havner i prostitusjon, og de mener kriminalisering hemmer trafficking. Solidaritet med kvinner som tvinges inn i prostitusjon er viktigere for PRIS enn forbedre egne arbeidsvilkr.

Julianne

24.sep.2008 kl.15:26

N skal det sies, Simen, at den nye loven ikke vil arestere prostituerte, bare kjperen. Men jeg er allikevel helt enig med deg. De kunne like gjerne har gjort det, ettersom de delegger en allerede vanskelig hverdag. Prostitusjon vil aldri forsvinne pga et forbud. Det er alt for "populrt" til det, med et stort marked av brukere. Resultatet av et slikt forbud vil fre hele virksomheten under bakken, og prostituerte vil bli tvunget til arbeide igjennom mellommen, og f et enda mindre utbytte av virksomheten.
Mten bedre situasjonen for de prostituerte vil heller vre likestille arbeidet med andre yrker, og lovliggjre offentlige regulerte bordeller. Dette vil gi prostituerte en tryggere hverdag og ogs gjre det lettere anmelde overgrep og lignende.

Og til kommentaren fra Sigrun om at det virker negativt p kvinnesynet blir jeg ndt til stille et sprsmlstegn til ettersom det er omtrent like mange mannlige prostituerte i landet, bare at de oppererer via andre kanaler.
At prostitusjon KAN vre en senskade av barnemissbruk er selvsakt et problem, men det problemet ligger i at hjelpen de fr p det tidligere stadium ikke er god nok. Det er selvflgelig ikke nskelig at noen skal havne i prostitusjon, men nr man frst er der, br situasjonen gjres best mulig.

Skriv en ny kommentar

Simen Eide

Simen Eide

19, Trondheim

En liberal og optimistisk kar opptatt av politiske ideer, klatring og elvepadling. Engasjert i Unge Venstre som en klar liberal stemme.

Kategorier

Arkiv

hits